Jonosijoitus määräytyy aina hakemuksen alkuperäisen jättöpäivämäärän mukaan. Hakemuksen muokkaaminen ei vie hakemusta jonon hännille. Eri kohteisiin on kuitenkin eri pituiset jonot.

Emme voi taata, että juuri kyseisenä ajankohtana meillä on tarjolla toivomasi asunto. Asuntoja tarjotaan sitä mukaa kuin saamme irtisanomisilmoituksia asukkailtamme.

Jonosijoitus määräytyy aina hakemuksen alkuperäisen jättöpäivämäärän mukaan. Jokainen hakija voi muokata hakemustaan, mikä vaikuttaa muidenkin hakijoiden jonosijoituksiin.

Sijoituksesi voi mennä huonompaan suuntaan, mikäli joku toinen hakija (jolla on vanhempi hakemus kuin sinulla), lisää hakemukseensa saman kohteen kuin sinulla on.

Asuntotarjous lähetetään, kun olet ensimmäisenä jonossa ja hakemustasi vastaava asunto on irtisanottu.

Tarjouksen ajankohdan ennakointi on mahdotonta, sillä se riippuu siitä, milloin joku asukas irtisanoo sopimuksensa. Jonosijoitus antaa kuitenkin jonkin verran osviittaa, joten omaa hakemusta kannattaa seurata.

Hakemuksen seuraamiseen ja muokkaukseen täytyy rekisteröityä verkkopankkitunnuksilla (TUPAS-tunnistautuminen), minkä jälkeen pystyt luomaan itsellesi käyttäjätunnuksen ja salasanan. Jatkossa voit kirjautua hekumuspalveluun näillä tunnuksilla ja myöhemmin asukkaana nämä samat tunnukset toimivat myös omaTOASiin kirjautumisessa. Mikäli sinulla on jo voimassa oleva vuokrasopimus TOASin kanssa, voit seurata ja muokata hakemustasi omaTOASin kautta.

Keittokomero (kk)

Keittokomerosta löytyvät kaikki yleiset keittiön laitteet (ellei toisin mainittu): liesi, uuni, tiskiallas, liesikupu ja jääkaappi. Keittokomero on yleensä pienempi kuin keittiö ja on usein syvennyksessä.

Tupakeittö (tk)

Tupakeittiö on olohuone, jonka yhteydessä keittiö usein sijaitsee yhdellä seinustalla, rajaamatta keittiötä olohuoneesta ylimääräisillä väliseinillä. Tämä keittiötyyppi sisältää kaikki tavalliset keittiön laitteet (ellei toisin mainittu): lieden, uunin, tiskialtaan, liesikuvun sekä jääkaapin ja usein myös pakastimen.

Keittotila (kt)

Keittotila on samantyyppinen tilaratkaisultaan, kuin tupakeittiö, jota pienempi keittotila on kooltaan sekä kaapistomäärältään. Keittotila sisältää suurimman osan tavallisista keittiön laitteista (ellei toisin mainittu): lieden, uunin, tiskialtaan, liesikuvun ja jääkaapin.

Keittiö (k)

Keittiö on usein oma huoneensa, tai siinä on vähintään osittainen seinä erottamassa keittiön olohuoneesta. Keittiö sisältää kaikki keittiön yleiset laitteet (jollei toisin mainittu): lieden, uunin, tiskialtaan, liesikuvun sekä jääkaapin ja pakastimen. Jääkaapin ja pakastimen tyypit ja mallit voivat vaihdella.

Minikeittiö

Minikeittiö löytyy usein pienistä asunnoista sen riisutun ominaisuuksien vuoksi. Minikeittiö sisältää yleensä: kaksi keittolevyä, pienen tiskialtaan, liesikuvun ja keittotason alla olevan pienen jääkaapin. Minikeittiöissä ei ole uunia.

Kerroskeittiö

Kerroskeittiö on tarkoitettu samassa kerroksessa asuvien asukkaiden (joiden huoneistoissa ei ole omaa keittiötä) yhteistä käyttöä varten. Kerroskeittiö sisältää yleisesti: lieden, uunin, tiskialtaan, liesikuvun sekä jääkaappeja yhteiskäyttöä varten.

Huomaathan, että pohjapiirustukset keittiöstä ovat tarkoitettu näyttämään esimerkkejä keittiötyyppien eroavaisuuksista. Selityksessä mainittu keittiötyyppi ei vastaa aina täysin esimerkkipohjakuvaa.

Muistathan myös, että keittiönlaitteiden mallit ja tyypit vaihtelevat kooltaan ja malliltaan kohdekohtaisesti.

Hakemukseen kirjautuminen edellyttää rekisteröitymistä sähköisen asioinnin kautta. Rekisteröitymisessä tarvitaan hakijan omat verkkopankkitunnukset. Jos sinulla ei ole omia verkkopankkitunnuksia tai et voi tunnistautua niillä, ota yhteyttä TOASin toimistoon. Ennen 2.5.2018 luodut tunnukset eivät enää toimi.

Mikäli rekisteröinti on jäänyt kesken, klikkaa vanhaa vahvistuslinkkiä ja saat uuden. Huomaa, että voit rekisteröityä vasta sitten, kun olet jättänyt TOASille hakemuksen.

Hakemuksen muokkaaminen onnistuu seuraavasti:

  • Poista haluamasi kohde/kohteet punaisesta ruksista.
  • Klikkaa ”hae kohteita”
  • Jos haluat lisätä jonkin kohteen, voit lisätä sen. Jos et halua, klikkaa ”seuraava”.
  • Muista myös tarkistaa, että kaikki vaaditut kentät on täytetty. Pääset seuraavalle sivulle, jossa on henkilötiedot. Muutosten jälkeen tallennetut muutokset pitää vielä lähettää eli mennä hakemuspolku loppuun asti.

Omien tietojen muokkaaminen onnistuu seuraavasti:

  • Kirjaudu hakemukseen.
  • Klikkaa ”hae kohteita”
  • Klikkaa ”seuraava”.
  • Muista myös tarkistaa, että kaikki vaaditut kentät on täytetty. Pääset seuraavalle sivulle, jossa on henkilötiedot. Tietojen muuttamisen jälkeen tallennetut muutokset pitää vielä lähettää eli mennä hakemuspolku loppuun asti.

Ennen 2.5.2018 luodut tunnukset eivät enää toimi. Jos yritit kirjautua vanhoilla tunnuksilla, rekisteröidy uudelleen käyttäjäksi. Jos uusi rekisteröityminen on tehty, tarkista ensin sähköpostisi roskapostikansio.

Mikäli salasanan palautusviestiä ei tule ollenkaan, tarkista, onko sähköpostissasi riittävästi tilaa. Jos sähköpostisi on täynnä, viesti ei tule perille.

omaTOAS on vain TOASin vuokralaisille. Mikäli sinulla ei vielä ole vuokrasopimusta TOASin kanssa, et näe hakemustasi omaTOASissa. Pääset hakemukseesi kirjautumalla hakemuspalveluun.

Suositeltu lämpötila lämmityskaudella on 20–22 astetta. Jos asunnossa tuntuu kylmältä, mittaa ensin huonelämpötila keskeltä huonetta ja noin puolentoista metrin korkeudelta. Ikkunan edessä oleva lämpömittari ei kerro totuutta. Mikäli asunnon lämpötila on alle 20 astetta, tee sähköinen vikailmoitus.

 

Tarkista ikkunoiden ja parvekkeen oven tiivisteet ja tee vikailmoitus, mikäli tiivisteet eivät ole kunnossa. Pidä lämmityspatterien edusta vapaana, jotta lämmin ilma pääsee kiertämään huoneessa. Jos lämmityspatteri on peitetty verhoilla tai työpöydällä, lämpö jää verhojen tai pöydän taakse ja asunnossa voi tuntua viileältä.

 

Mikäli ikkunankarmissa on ilmanvaihtoventtiilit, käännä ne sään kylmentyessä ns. talviasentoon.

Usein jo perusteellinen siivous riittää tuholaisista eroon pääsemiseen, mutta esimerkiksi lutikoiden hävittämiseen vaaditaan ammattilaisen toimenpiteitä.

Ota yhteyttä vuokranantajaan tai huoltoyhtiöön, jotta ongelma ei pääse leviämään muihin asuntoihin. Useimmiten tuholaisten ennaltaehkäisyyn riittää viikkosiivous ja ajoittainen perusteellisempi siivous.

Asukkaalla on velvollisuus ilmoittaa vuokranantajalle, mikäli havaitsee tuholaisia asunnossaan. Ilmoituksen saatuaan TOAS tekee välittömästi tilauksen tuholaistorjujalle, joka sopii kartoitus- ja torjuntakäynneistä suoraan asukkaan kanssa.

Asukas saa TOASilta yleiset toimintaohjeet, joita tuholaistorjuja tarkentaa tapauskohtaisesti tarpeen mukaan. Tuholaistorjuja raportoi toimenpiteet TOASille.

Usein tuholaistapauksissa on kyse yksittäistapauksista ja ongelma saadaan hoidettua, kun asuntoon tehdään tarkastus ja torjuntatoimenpiteet. Useimmiten tuholaisten eliminoimiseen vaaditaan 1-3 torjuntakertaa.

Joskus kiinteistössä on tarpeen tehdä useamman asunnon tarkastuksia ja torjuntoja ongelman leviämisen estämiseksi.

Paras tapa välttyä ongelmilta on asunnon kunnosta ja siisteydestä huolehtiminen sekä välitön yhteydenotto TOASiin, mikäli havaitsee merkkejä tuholaisista.

Kotivakuutus on tärkeä myös opiskelijan kodissa. Asukas vastaa hankkimistaan kodinkoneista ja niiden kytkennöistä asennuksineen. Mikäli kodinkone aiheuttaa asunnossa toimenpiteitä vaativan vahingon, on asukas velvollinen korvaamaan toimenpiteistä aiheutuneet kustannukset TOASille.

Tällaisten vahinkojen ja asukkaan irtaimiston turvaksi suosittelemme kotivakuutuksen hankkimista. Tyypillisiä asuntovahinkotapauksia ovat asuntojen vesivahingot, jotka eivät useinkaan rajoitu vain asukkaan omaan huoneistoon. Esimerkiksi väärin kytketty astianpesukone tai nukahtaminen suihkuun voivat tulla erittäin kalliiksi vuokralaiselle.

Pelastussuunnitelman löydät omaTOASista sekä asuntokohteiden sivuilla (Materiaalit-otsikon alta) Tutustuthan kohteesi pelastussuunnitelmaan!

TOAsin talojen jätepisteisiin on järjestetty jäteastiat erilaisille kotitalousjätteille. Muistathan lajitella kotijätteesi jo keittiössäsi jätevaunuihin.

Pattereissa liikkuu lämmintä vettä, ja asukas voi säädellä patterissa olevan veden määrää termostaattia säätämällä.

Noin 30-asteinen lämmityspatteri tuntuu kämmeneen viileältä, mutta lämmittää silti asuntoa. Mikäli patteri on epätasaisesti lämmin tai termostaatti on rikki, irronnut tai ei toimi, tee sähköinen vikailmoitus.

Mikäli kohteessasi on vuokrattavia autopaikkoja, ole yhteydessä asuntotoimistoon paikan saadaksesi. Autopaikkaan tehdään erillinen vuokrasopimus.

TOAS vuokraa vain lämmitystolpallisia paikkoja. Kylmiä paikkoja ei voi varata.

Pesula- ja saunavuorot varataan sähköisestä varausjärjestelmästä, joka löytyy omaTOASista.

Käy täyttämässä muuttoilmoitus postin nettisivujen kautta. Huoltoliikkeelle ei tarvitse tehdä sisäänmuuttoilmoitusta. Jos yksiöösi tai perheasuntoosi muuttaa puoliso, tulkaa käymään asuntotoimistossamme.

Osallistumalla asukastoimintaan voit vaikuttaa kohteessasi. Tutustu tarkemmin kohteessasi toimivaan asukastoimikuntaan, jonka kautta pääset vaikuttamaan! TOAS tukee asukkaiden yhteistoimintaa vuosittaisella määrärahalla.

Asukkaat päättävät asukastoimikunnassa, kuinka kohteen määrärahat käytetään yhteiseen toimintaan tai yhteisesti hankittaviin asioihin. Asukastoimikunta valitsee keskuudestaan edustajat asukastoimikuntien neuvottelukuntaan ”Neuvikseen”, joka on TOASin kaikkien asukkaiden yhteinen äänitorvi TOASin päättäjien suuntaan.

Talossa on järjestyssäännöt, joita jokaisen asukkaan on noudatettava. Järjestyssäännöt ovat kohteesi ilmoitustaululla. Mikäli haluat tehdä häiriövalituksen, lue ohjeet valituksen tekemiseen.

Uhkaavissa järjestyshäiriötapauksissa soita poliisille numeroon 112.

Asunnon avaimet voit noutaa kuukauden ensimmäisestä arkipäivästä alkaen asuntotoimistostamme toimiston aukioloaikana. Ota henkilöllisyystodistus mukaan.

Voit lainata avainta asuntotoimistosta aukioloaikoina. Henkilöllisyys on todistettava. Laina-avain tulee palauttaa samana päivänä ennen asuntotoimiston sulkemisaikaa.

Muina aikoina voit soittaa huoltoyhtiön päivystysnumeroon. Huoltoyhtiö veloittaa ovenavauksesta oman hinnastonsa mukaan.

Säännöllinen viikkosiivous. Mikäli havaitset asunnossaan vikoja, kuuluu asukkaan velvollisuuksiin ilmoittaa vioista TOASille. Sähköinen vikailmoitus on kätevin tapa.

Sinä itse, tai vaikka kätevä naapurisi.

HUOM! Kohteissa 130 Trikootalo, 175 Willa Espa, 215 Pekola, 217 Kissanmaa, 271 Pirjonsampo, 285 Jarinsampo, 287 Ninansampo, 420 Paawola, 430 Erkkilä, 450 Pianpytinki, 470 Tekniikantornit ja 700 Sepontalo palovaroitin on kytketty verkkovirtaan, jolloin asukkaan tulee tehdä pariston vaihdosta vikailmoitus huoltoyhtiöön.

Tee vikailmoitus viallisesta palovaroittimesta, älä ota sitä pois tai jätä ilman virtalähdettä (lukuun ottamatta pariston vaihtoa).

Täytä huoneistokortti heti muutettuasi, niin vältät vastuun edellisen asukkaan aiheuttamista vahingoista. Huomaa, että huoneistokortti ei ole vikailmoitus eikä sen täyttäminen aiheuta suoria huoltotoimenopiteitä. Korjausta vaativat viat ilmoitetaan erikseen vikailmoituslomakkeella.

Asunnon laitteiden, varusteiden ja lattiapintojen käyttö- ja huolto-ohjeet ovat siivouskomerossa. Uudemmissa kohteissa ohjeet ovat asukaskansiossa, jonka löydät joko keittiöstä tai siivouskomerosta.

Lue ensin ohjeemme vikailmoituksen tekoon. Kiireellisissä tapauksissa soita huoltoyhtiön päivystysnumeroon, joka löytyy talon ulko-ovesta ja kunkin kohteen tiedoista nettisivuiltamme.

Kaikki asunnon kiinteisiin kalusteisiin, seiniin, lattiaan ja kattoon tehtävät kiinnitykset, poraukset ja muutokset ovat kiellettyjä. Jos vaurioitat asunnon pintoja, varaudu, että korjaustyöt tullaan veloittamaan vakuusmaksustasi.

Taulukoukkuja käyttäen voit kiinnittää tauluja tekemällä sen siististi. Muista kohtuus! Kohteissa, joissa on valmiiksi asennetut tauluripustuskiskot, tulee niitä käyttää taulujen ym. ripustamiseen.

Tauluripustuskiskojen maksimikantavuus on yleensä noin 10 kiloa painoa. Kysy lisäohjeita kiinteistöosastoltamme.

Siitä vaan! Asennuttamisen jälkeen ovisilmä ja/tai turvalukko kuuluvat asuntoon.

Et voi. TOAS hoitaa kaikki korjaus- ja remonttityöt. Jos epäilet korjaustarvetta, ota yhteyttä isännöintiin.

Mikäli asunnossa on liitännät astian- ja/tai pyykinpesukoneelle, voit asennuttaa koneet. Koneet tulee asennuttaa vain ammattilaisella, ja asennustyöstä kannattaa säilyttää kuitti tai takuutodistus.

Astianpesukoneen alla on ehdottomasti käytettävä muovista turvakaukaloa. Asukas vastaa koneen aiheuttamista vahingoista.

 

Tarkista omasta vakuutusyhtiöstäsi mahdolliset lisävaatimukset ko. asennukseen liittyen ennen astianpesukoneen asennusta.

Mikäli asuntoon jää tai ostaisit edelliseltä asukkaalta pesukoneen, vastuu koneesta kytkentöineen ja mahdollisista vesivahingoista kuuluu nyt sinulle uutena asukkaana.

Ylimääräiset suoritukset kohdistuvat automaattisesti viitenumerolla vuokriisi ja sitä kautta aina seuraavalle avoimelle kuukaudelle. Järjestelmä kuitenkin lähettää sinulle vuokralaskun e-laskuna normaalisti, mikäli sinulla on e-laskusopimus voimassa, joten sinun tulee poistaa seuraavan vuokran lasku nettipankissasi.

Toki voimme myös tehdä palauttaa ylimääräisen vuokran, mikäli niin haluat. Palautusta varten tarvitsemme tilitietosi, koska emme näe miltä tililtä maksu on tullut.

Viitenumero on tärkeä muistaa aina vuokraa maksaessa, jotta maksusi kohdistuu automaattisesti järjestelmässämme vuokriisi.

Mikäli maksussasi ei ole viitenumeroa, joudumme silloin kohdistamaan suorituksesi manuaalisesti muiden maksusi tietojen avulla, mikä on aina epätarkempaa. Ensisijaisesti tarkistamme silloin, mitä tietoja maksun viestissä on, jolloin asukkaan nimi ja osoite ovat meille tärkeimmät tiedot.

Pelkkä viesti ’vuokra’ tai esim. ’vuokra helmikuu’ eivät riitä, koska meille tulee satoja vuokrasuorituksia päivittäin.

Jos olet maksanut itse oman vuokrasi, voimme kohdistaa maksusi myös maksajan nimen perusteella, mutta samannimisiäkin voi olla useampia. Jos epäilet, ettei maksussasi ole ollut tarvittavia tietoja, olethan yhteydessä pikaisesti vuokrat@toas.fi.

Todennäköisesti maksusi on tullut sen verran myöhässä, että maksukehotus on ehtinyt lähteä ennen kuin maksusi on saapunut tilillemme.

Voit maksaa perintämaksun 5€ joko seuraavan vuokranmaksusi yhteydessä tai erikseen maksukehotuksen tiedoilla.

Yhden tai kahden päivän myöhästyminen vuokranmaksussa ei aiheuta sinulle mitään kuluja tai ongelmia.

Valitettavasti emme näe, miltä tililtä olet maksanut vakuutesi/vuokraasi. Kyseessä on sinun ja pankkisi välinen pankkisalaisuus.

Vuokranmaksun eräpäivä on kuluvan kuukauden 6. päivä. Vuokra maksetaan vuokrasopimuksen teon yhteydessä saadulla vuokralaskulla.

Käytä aina viitenumeroa vuokraa maksaessasi. Ota epäselvissä vuokra-asioissa nopeasti yhteyttä vuokrat@toas.fi. Vo it myös ottaa käyttöön e-laskun.

Vakuusmaksu palautetaan irtisanomisessa ilmoittamallesi pankkitilille kalenterikuukauden kuluessa vuokrasopimuksesi päättymisestä, kunhan vuokrasopimusehdot täyttyvät.

Esimerkiksi 31.1. päättyneen sopimuksen vakuusmaksu palautetaan helmikuun aikana. Kesken kuukauden päättyneen sopimuksen vakuusmaksu palautetaan seuraavan kalenterikuukauden aikana, esim. 4.2. päättyneen sopimuksen vakuusmaksu palautetaan maaliskuun aikana.

 

Jos et ole saanut vakuusmaksua takaisin, syynä voivat olla puutteelliset tilitiedot, asunnontarkastuksessa tai avainpalautuksessa ilmenneet seikat tai vuokravelka. Näistä on tällöin tulossa vähennyksiä vakuuspalautukseesi.

Kyllä voi, ilmoita irtisanomisessa oma tilinumerosi. Muista kuitenkin sopia asiasta myös vanhempiesi kanssa.

Voit etsiä asuntoosi toisen asukkaan vaihtosi ajaksi tai tehdä asumisoikeuden siirron. Lue tarkemmat ohjeet täältä.

Asumisoikeutta on yksi vuosi valmistumisen jälkeen siinä asunnossa, jossa valmistumisen hetkellä asut toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella. Mikäli saat uuden asuntotarjouksen ja valmistumisajankohta on tiedossa, uusi vuokrasopimus tehdään määräaikaisena opinto-oikeuden päättymiseen asti. Uutta sopimusta ei voida tehdä valmistumisen jälkeen.

Alivuokraus tarkoittaa, että sinä ja toinen asukas asutte asunnossa samaan aikaan. Kesätöiden ja vaihdon ajaksi voit tehdä väliaikaisen luovutuksen, jolloin toinen henkilö asuu asunnossasi. Lue lisää täältä.

Ei voi. Perheasuntoon tehdään yksi vuokrasopimus. Pääsääntöisesti sopimus on molempien asukkaiden nimissä oleva, yhteinen vuokrasopimus.

On myös mahdollista tehdä sopimus vain yhden asukkaan nimiin, jolloin asukkaat tekevät keskenään alivuokrasopimuksen.

Tällöin alivuokralainen ei ole TOASin vuokralainen, vaan koko vastuu vuokrasta ja asunnosta on sillä henkilöllä, jolla on vuokrasopimus TOASin kanssa.

Jos omaTOASissa näkyy vain surunaama, se voi johtua kirjautumissivun merkitsemisestä omiin suosikkeihin/kirjanmerkkeihin. Kirjaudu omaTOASiin nettisivujemme kautta. Mikäli et muusta syystä enää näe omaTOASissa mitään, ota yhteyttä toimistoomme.

omaTOAS on vain TOASin vuokralaisille. Mikäli sinulla ei vielä ole vuokrasopimusta TOASin kanssa, et näe hakemustasi omaTOASissa. Pääset hakemukseesi sähköisen asioinnin kautta.

omaTOAS on vain TOASin vuokralaisille. Sisältö tulee näkyviin vuokrasopimuksesi alkaessa.

Jos olet väliaikainen asukas tai alivuokralainen, tarvitset erilliset tunnukset sauna- ja pesulavarauksia varten. Saat ne TOASin toimistolta, kun väliaikaisen luovutuksen sopimus tai alivuokrasopimus on toimitettu meille.

omaTOASiin kirjautuminen edellyttää rekisteröitymistä. Rekisteröitymisessä tarvitaan hakijan omat verkkopankkitunnukset. Jos sinulla ei ole omia verkkopankkitunnuksia tai et voi tunnistautua niillä, ota yhteyttä TOASin toimistoon.

Mikäli rekisteröinti on jäänyt kesken, klikkaa vanhaa vahvistuslinkkiä ja saat uuden.

Jos olet väliaikainen asukas tai alivuokralainen, sauna- ja pesulavarauksia varten tarvitset erilliset tunnukset. Saat ne TOASin toimistolta, kun väliaikaisen luovutuksen sopimus tai alivuokrasopimus on toimitettu TOASille.

Jos Bookingissa näkyy väärä kohde, ota yhteyttä TOASin toimistoon.

Rekisteröidy kokonaan uudelleen ja luo uusi käyttäjätunnus sekä uusi salasana.

Ennen 2.5.2018 luodut tunnukset eivät enää toimi. Jos yritit kirjautua vanhoilla tunnuksilla, rekisteröidy uudelleen käyttäjäksi. Jos uusi rekisteröityminen on tehty, tarkista ensin sähköpostisi roskapostikansio.

Mikäli salasanan palautusviestiä ei tule ollenkaan, tarkista, onko sähköpostissasi riittävästi tilaa. Jos sähköpostisi on täynnä, viesti ei tule perille.

Yhteystietona oleva sähköpostiosoite ja kirjautumiseen vaadittava käyttäjätunnus ovat eri asia. Käyttäjätunnuksen voi vaihtaa vain rekisteröitymällä kokonaan uudelleen.