SisäänmuuttoTarvitset avaimen, muuttoapua ja kärsivällisyyttä ensimmäiseen päivääsi uudessa kodissa.

Avaimenhaku

Saat avaimen asuntotoimistosta kuvallista henkilöllisyystodistusta vastaan. Passi, ajokortti, henkilökortti,  tai kuvallinen Kela-kortti käyvät. Jos et itse pääse hakemaan avainta, voit tehdä valtakirjan valitsemallesi henkilölle.

Avaimet suoraan poistuvalta asukkaalta?

Sekin järjestyy, kunhan täytätte ja allekirjoitatte avaintenluovutussopimuksen. Se tulee toimittaa asuntotoimistoon mahdollisimman pian avainten luovutuksen jälkeen, kuitenkin viimeistään vanhan asukkaan sopimuksen päättymisen jälkeisenä päivänä eli muuttopäivänä. Kätevimmin toimitat luovutussopimuksen sähköpostin liitteenä osoitteeseen asuntotoimisto@toas.fi.

Muuttopäivän aikataulu

Voit muuttaa vuokrasopimuksen alettua ja asunnon vapauduttua edelliseltä asukkaalta. Muuttopäivä on vuokrasopimuksen alkamispäivä tai (sen ollessa viikonloppuna tai arkipyhänä) sitä seuraava ensimmäinen arkipäivä. Mikäli haet avaimet TOASin toimistolta, voit hakea ne heti toimiston avattua ovensa ja aloittaa muuttopuuhat.

Muuttopäivänä vanha asukas voi kuitenkin edelleen tehdä poismuuttoaan. Hänen edellytetään hoitavan pakkaamiset jo etukäteen, jotta muuttopäivä sujuu sutjakkaasti. Päällekkäisyyttä voi silti syntyä, joten kärsivällisyyttä matkaan! Muuttopäivä on myös asunnontarkastuspäivä (ks. tarkemmat tiedot alempaa).

Asunnon tarkastus ja huoneistokortti

Asunnot tarkastetaan muuttopäivänä klo 8–16 välisenä aikana. Tarkastaja jättää käynnistään lomakkeen, johon hän merkitsee myös tarkastuksen perusteella tehtävät mahdolliset korjaukset ja siivoukset. Jos tapaat tarkastajan asunnolla eikä hän ole kirjannut jotain huomaamaasi vikaa, mainitse siitä hänelle.

Täytä huoneistokortti kuukauden sisällä sopimuksesi alkamisesta. Huoneistokorttiin merkitään esim. asunnon pinnoissa tai kalusteissa olevat vauriot/jäljet. Näin et joudu vastuuseen edellisen asukkaan aiheuttamista jäljistä. Huoneistokortti ei kuitenkaan ole vikailmoitus, joten ilmoitettuja vikoja ei korjata automaattisesti. Jos asunnossa on selkeästi korjausta vaativaa vikaa, jätä siitä vikailmoitus omaTOASin kautta.

Pesukoneet ja liitännät

TOAS ei tarjoa laitteita, mutta liitännät suurimpaan osaan asunnoista. Jos sinulla on pesu-/tiskikone, tarkista liitännät kuntoon! Muistathan myös, että ottaessasi vanhan asukkaan koneen käyttöön vastuu koneesta siirtyy sinulle. Olet vastuussa koneen mahdollisesti aiheuttamista vahingoista.

OmaTOAS – asukkaan tietopankki

omaTOAS aktivoituu, kun vuokrasopimuksesi alkaa. Voit tarkastella sopimustietojasi, näet vuokrasaldosi ja voit varata sauna- ja pesulavuorot Bookingista omaTOASin kautta. Jos olet seurannut hakemustasi hakuaikana sähköisesti, pääset omaTOASiin samoilla tunnuksilla. Mikäli et ole vielä luonut tunnuksia, rekisteröidy ensimmäisellä kerralla uutena käyttäjänä.

Netti käyttöön

Ethernet-kohteissa riittää verkkokaapeli, jonka kytkemällä saat selaimelle Telian rekisteröintiohjeet. Mikäli netti on valmiiksi auki tai rekisteröinti selaimella ei onnistu, soita Telian asiakaspalveluun 0200 11611 (mpm/pvm) ja rekisteröidy puhelimitse. Lue lisää netistä.

Muuttoilmoitus ja tuet

Tee muuttoilmoitus Postiin ja maistraattiin, niin postisi tulevat oikeaan osoitteeseen. Muista ilmoittaa asumisen muutoksistasi myös Kelaan, niin tukiasiasi päivittyvät ajan tasalle. Vuokrasopimusta ei tarvitse toimittaa Kelaan yleistä asumistukea varten, Kela näkee sopimustiedot suoraan järjestelmästämme.

Kotivakuutus

Joskus voi sattua vahinko – itselle tai naapurille. TOAS suosittelee kotivakuutusta, sillä asukkaan omaisuuteen kohdistuvat vahingot jäävät asukkaan tappioksi ilman kotivakuutusta.

 

Opiskelijaelämää
Tampereella

Tutustu TOASin arkeen