Soile: Oletko huomannut?

8.12.2017

Oletko ikinä kiinnittänyt huomiota siihen, mistä päiväsi koostuu? Viimeisimpien vuosien aikana olen huomannut, että omalla kohdalla aikani kuluu pääasiassa istumiseen. Kaikki työt, joita pitää tehdä liittyvät jollain lailla koneen näpyttelyyn, oli sitten kyse esseestä tai oikeista töistä. Vapaa-aikana sitten maataan sohvan pohjalla tai istuskellaan kavereiden kanssa jossain. Joskus yritän harrastaa liikuntaa.

Jos opiskelet, on hyvin todennäköistä, että istut päiväsi aikana paljon. Todella paljon. Korkeakoulubarometrin (2013) mukaan korkeakouluopiskelija istuu päivän aikana keskimäärin melkein 10 tuntia. Tämä on tunnin enemmän kuin keskiverto työssäkäyvä aikuinen. Summa on merkittävä, kun mietitään, että nyt puhutaan ihmisistä, jotka elävät elämänsä aktiivisinta aikaa, nuoruutta. Istumisen suuri määrä johtuu lukemattomista seikoista. Luentosalit on suunniteltu niin tiiviiksi, että jaloittelu luennon aikana on haastavaa. Seisomatyöpisteitä ei ole perusopiskelijalle tarjolla määräänsä enempää ja harvalla on varaa sellaista opiskelija-asuntoonsa ostaa. Päivän aikana joutuu käyttämään niin paljon energiaa ajattelemiseen, että illalla on ihan poikki, eikä huomaa sitä, että fyysistä aktiivisuutta pitäisi vielä harrastaa.

Soile listaa muutaman tärkeän kehon hyvinvointivinkin.

Soile listaa muutaman tärkeän kehon hyvinvointivinkin.

Paras päivä kehon kannalta on monipuolinen päivä. Lepoa, aktiviteettia, tekemistä jossa tarvitaan aivoja ja sellaista mekaanista tekemistä, jossa ei tarvita aivoja. Suositeltava istumisen määrä olisi noin 7 tuntia päivässä. Kuinka sitten lisätä omaa aktiivisuuttaan, jos miljoona esseetä odottaa ja deadlinet paukkuu päälle. Jaan pari nopeaa vinkkiä, mitä ainakin itse teen ja joiden tärkeyden olen tiedostanut. Eli nyt on tulossa taas yksi niistä ärsyttävistä listoista, joita näissä blogeissa tunnun harrastavan.

  1. Pidä taukoja.

Nouse vaikka puolenkin tunnin välein seisomaan, jaloittele ja pyörittele hartioita. Voit laittaa esimerkiksi muistutuksen kännykkään. Näin kehosi rentoutuu, mutta samalla myös mielesi virkistyy. Pelkän näytön tuijottaminen yhtä jatkoisesti ei tee hyvää itse kenellekään.

  1. Tee se itse -seisomapöytä.

Laita keittiön pöydän päälle jakkara ja kone siihen. Ei ole ehkä optimaalinen kaikkien pituuksille, mutta toimii omalla kohdalla ainakin yllättävän hyvin.

Tee se itse -seisomapöytä

Tee se itse -seisomapöytä

  1. Kävellen tai pyörällä kulkeminen

Tampereella kaikki on kohtuullisten etäisyyksien päässä, ainakin jos asuu suurinpiirtein keskustan alueella. Jos en päivän aikana muuten ehdi liikkua, niin kierrän kotiin pidemmän kautta, eli siinäpä sen lenkki sitten tulee. Olen myös harrastanut sitä, että jos liikun bussilla, niin jään pari pysäkkiä liian aikaisin pois kyydistä ja kävelen loppumatkan. (toki tässä yleensä aika vahva säävaraus.)

  1. Kotityöt

Nyt tulee ehkä kliseiden klisee, mutta fakta on se, että harvemmin sitä istuvaltaan esimerkiksi tiskaa, laittaa ruokaa tai siivoaa. Eli koti, visuaalinen silmä ja fyysinen kunto tulevat tässäkin kohtaa samassa paketissa. Siivoaminen on hyvää liikuntaa ja puhtaampi koti on konkreettinen ja näkyvä saavutus.

Tällä hetkellä istun ja näpytän konetta. Alaselkäni on niin kipeä, että se kompensoituu pääkipuna ja lievänä kuvotuksen tunteena. Ehkä nyt olisi aika nousta seisomaan? Tai kenties mennä kotiin siivoamaan.